نقش مهم فايروال ها در امنيت شبکه سازماني و اطلاعات شرکتي شما

يکشنبه 1 اسفند 1400
22:40
بدهکارِ عشق

نقش مهم فايروال ها در امنيت شبکه سازماني و اطلاعات شرکتي شما

در اين مقاله به نقش مهم فايروال ها در امنيت و همچنين مزاياي آن خواهيم پرداخت. با پيشروي بيشتر دنياي تجارت به سمت ديجيتالي شدن، تمرکز سازمان هاي آينده نگر بر امنيت سيستم هاي خود در برابر تهديدات، يک ضرورت به شمار مي آيد. يکي از روش هاي رسيدن به اين امنيت که از اوايل دهه 1980 به کار گرفته مي شود، استفاده از فايروال ها مي‌باشد.

ديهي است به مرور زمان و با پيشرفت حملات، روش هايي که سازمان ها به منظور محافظت از تجارت خود در پيش مي گيرند نيز مي بايست تغيير کرده و به روز شوند. قابل ذکراست که Next Generation Firewalls يا همان NGFW ها که در دنياي ديجيتالي امروز، به عنوان جديدترين روش به منظور محافظت از بيزينس ارائه شده، قادر است با ادغام برترين بخش هاي تکنولوژي گذشته با فناوري هاي روز دنيا، عملکردي بهينه در حوزه امنيت ارائه کند.

بيشتر بخوانيد : معرفي فايروال هاي امنيتي فورتي نت مناسب با شرکت و کسب و کار سازماني شما

پنج مورد از برترين مزاياي فايروال (firewall)

آگاهي و شناخت از فايروال ، نخستين گام در راستاي رشد سالم و ايمن کسب و کار و تجارت شما در عصر ديجيتالي محسوب مي شود. حتي اکر بخش کوچکي از تجارت شما بر تکنولوژي و شبکه متکي باشد، باز هم رعايت ، يک امر مهم به حساب مي آيد. در صورت بروز تهديدات، بدافزارها (malware) و هکرهايي که سعي بر دسترسي به داده ها و سيستم هاي شما دارند، اين فايروال است که نقش اولين خط دفاعي را ايفا مي کند. از اين جا مي توان به اهميت فوق العاده آن پي برد.

  • Monitors Network Traffic (نظارت بر ترافيک شبکه)

نظارت بر ترافيک شبکه يکي از مهم ترين مزاياي امنيتي firewallها مي باشد. قابل ذکر است داده هاي ورودي و خروجي از سيستم هاي سازمان، قادر به ايجاد فرصت هايي براي تهديد و به خطر انداختن عملکرد سازمان هامي باشند. حال فايروال ها با قدرت نظارت و پردازش ترافيک شبکه و با کمک قوانين و فيلترهاي از پيش تعيين شده، اقدامات امنيتي را انجام مي دهند. در ضمن شما مي توانيد با کمک يک تيم IT مجرب، سطح محافظت از سيستم هاي خود بر اساس ديتاي ورودي و خروجي از فاايروال را مديريت نماييد.

Stops Virus Attacks (متوقف ساختن حملات ويروسي)

هيچ تهديدي نمي تواند سريع تر و سخت از حملات ويروسي، منجر به بروز مشکل و از کار افتادگي عملکرد ديجيتالي گردد. روزانه صدها هزار تهديد جديد گسترش مي يابد، از اين رو يک سيستم دفاعي به منظور برقراري محافظت از داده ها، بسيار مهم و حياتي مي باشد. يکي از مشهودترين مزاياي فايروال ها، قابليت کنترل و نظارت بر نقاط ورودي سيستم ها جهت جلوگيري از حملات ويروسي مي باشد. هزينه خسارات ناشي از حملات ويروسي بسته به نوع آن ويروس ، معمولا بسيار بالا خواهد بود.

  • Prevents Hacking (جلوگيري از هک شدن)

متاسفانه با پيشرفت روند مشاغل به سمت ديجيتالي شدن، شاهد فعاليت بيشتر مهاجمان و هکرها مي باشيم. از طرفي با افزايش ، فايروال ها اهميت فوق العاده اي پيدا مي کنند، زيرا فايروال ها قادر هستند به بهترين شکل ممکن مانع از دسترسي هاي غيرمجاز به داده ها، ايميل ها، سيستم ها و غيره گردند. حتي مي توان گفت يک فايروال (firewall) مي تواند فعاليت هاي هکرها را به طور کامل مسدود نموده و يا مانع آن ها در انتخاب يک هدف در دسترس تر گردد.

  • Stops Spyware (متوقف ساختن جاسوس افزارها)

در اين دنياي داده محور، بزرگ ترين مزيت مورد نياز، متوقف ساختن جاسوس افزارها (spyware) مي باشد تا امکان دسترسي به سيستم ها را مسدود نمايند. با پيچيده تر شدن و غير قابل نفوذتر شدن سيستم ها، نقاط ورودي براي مجرمان سايبري به منظور دسترسي به داده ها نيز افزايش مي يابد. يکي از رايج ترين روش هايي که افراد غير مجاز به منظور دسترسي به داده ها استفاده مي کنند، به کارگيري spywareها (جاسوس افزار) و malwareها (بدافزارها) مي باشد. به طور کلي اين نرم افزارهاي مخرب با هدف ورود به سيستم سازمان ها، کنترل رايانه ها و همچنين سرقت داده ها طراحي شده اند. لازم به يادآوري است که فايروال ها در مسدود کردن اين نرم افزارهاي مخرب، کمک شاياني مي نمايد.

  • Promotes Privacy (حفظ حريم خصوصي)

يکي از مزاياي اساسي استفاده از فايروال ها، حفظ حريم خصوصي مي باشد. هر سازماني با کمک فايروال قادر به ايمن نگه داشتن داده هاي خود و مشتريان و در نتيجه جلب اعتماد آن ها مي باشد. بديهي است تا زماني که روش هاي بسياري براي جلوگيري از نفوذ در دسترس مي باشد، از دست دادن داده ها يک سهل انگاري بزرگ به شمار مي رود. به علاوه، از سيستم هاي به روز data-protection مي توان به عنوان يک مزيت رقابتي در فروش براي مشتريان استفاده کرد. از اين مزيت بزرگ مي توان در راستاي افزايش داده هاي مهم و حياتي استفاده نمود.

معايب فايروال هاي نسل اوليه

متاسفانه راه حل هاي سنتي داراي محدوديت ها و اشکالاتي بودند. اين امکان وجود دارد که اين ايرادات و اشکالات فايروال هاي سنتي را به خطر بياندازند و همچنين باعث بروز مشکلاتي در منابع امنيت سازماني مي گردند. اگرچه در اکثر مواقع بودن فايروال هاي سنتي بهتر از نبودن آن ها است، ولي بايد مواردي مانند فشار وارده بر تيم IT، سرعت شبکه و بودجه امنيت ديجيتال را نيز محاسبه نمود.

  • Application Awareness Limitations يا محدوديت هاي آگاهي از برنامه ها

يکي از معايب فايروال هاي ابتدايي اين است که قدرت پردازش و بازرسي دقيق را نسبت به NGFW در استفاده از برنامه ها (application)وجود ندارد. لازم به ذکر است NGFW اين امکان را به کاربران مي دهد که برنامه هاي در حال استفاده در شبکه را مشاهده نمايند و همچنين امکان کنترل آن برنامه ها و محدود کردن استفاده از آن ها را نيز فراهم مي کند. اما انعطاف پذيري در کنترل برنامه ها توسط فايروال هاي سنتي امکان پذير نمي باشد.

  • Issues with Network Speed ( مشکلات مربوط به سرعت شبکه)

بسياري از فايروال هاي ابتدايي در بخش داراي محدوديت هاي فراواني هستند که اين امر منجر به افزايش ترافيک و در نهايت پايين آمدن سرعت شبکه و همچنين افزايش هزينه ها خواهد شد. در ضمن براي عملياتي که نياز به مقياس پذيري دارند، Policy ها و پروتکل هاي امنيتي ديگري اضافه مي شود که اين امر را نمي توان ايده آل دانست.

·

  • o Logistical Drawbacks (ايرادات لجستيکي)

بسياري از فايروال هاي سنتي قادر نيستند خود را با بخش هاي در حال تغيير سيستم و عملکردهاي سازماني تطبيق دهند. بنابراين به مديريت و نگهداري گسترده نياز دارند و در تلاش هستند که خود را با فضاي ابري تطبيق دهند.

به علاوه، مديريت قوانين و سياست هاي اجرا شده در يک شبکه اصلي مي تواند خسته کننده باشد و در نتيجه باعث شود به بخش هاي فناوري اطلاعات فشار وارد شود. اين امر باعث به وجود آمدن راه هايي جهت نفوذ و همچنين محدوديت هاي عملکردي مي گردد.

  • Lack of Evolution Capabilities يا عدم توانايي در تکامل

چشم اندازهاي امنيتي همواره با ظهور تهديدات جديد در حال تغيير است. تقريبا غير ممکن است که بتوان بدون ايجاد تغييرات و اعمال محدوديت هاي سنگين بر روي توانايي هاي تيم يا بيزينس، به ايجاد محافظت موثر دست يافت. از طرفي نصب مجدد برنامه هاي محافظتي جديد در هر سيستم، علاوه بر اين که هزينه بالايي دارد، وقت گير است و همچنين با سيستم هاي محافظتي منسوخ و ناقص خود، فرصت هايي را براي آسيب پذيري ايجاد مي کند.


[ بازدید : 509 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بدهکارِ عشق است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]